Fördomar mot tredjepartsobjektiv

Nu har det gått några veckor sedan jag fick mitt nya objektiv Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro. Trots att det saknar bildstabilisator är jag väldig nöjd med objektivet; speciellt eftersom jag ofta fotar sport (hundsporten agility) och använder snabba slutartider. Vid sådana tillfällen fyller inte ens bildstabiliseringen någon funktion då syftet med den är fotografering med långsamma slutartider.

Det finns många Nikon- och Canonägare som inte kan tänka sig några andra märken än just Nikon eller Canon detta trots att dessa kostar tre gånger så mycket. Att köpa ett tredjepartsobjektiv är inte att tänka på för dessa "märkesfixerade" individer.


Canon, Nikon, Tamron och Sigma 70-200/2.8

Nu är jag dock övertygad om att de flesta av oss "amatörer" knappast ser skillnad på foton tagna med Nikon, Canon, Tamron eller Sigmas 70-200/2.8. Det finns många "prylbögar" som håller på med fotografering och det är hög status att äga de "värsta" modellerna vad gäller systemkamera och objektiv.

Härmed utmanar jag alla er som äger Canon eller Nikon 70-200/2.8 och som brukar fota på agilitytävlingar. Vi träffas på någon tävling och fotar för glatta livet. Sedan väljer vi ut våra fem bästa bilder och lägger upp dessa på nätet så får folk avgöra vilka bilder som är bäst och ingen ska veta i förväg vilket objektiv fotografen använt sig av.

Jag LOVAR att varken Nikon eller Canon kommer utklassa vare sig Sigma eller Tamron objektiv då det mesta handlar om kompetensen hos fotografen.


En intressant recension av Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro

Kommentarer
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

Haha vi gjorde ett test på jobbet med De billigaste vs de vräkigaste objektiven till Nikon... Brännvidd 300mm på samtliga och samma inställngar... jag såg ingen skillnad alls.... :P

2010-07-26 @ 23:48:17
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Elmertoft-Foto

Elin Varför blir jag inte förvånad. Inom fotovärlden finns många "prylbögar" och det är bara t.ex Nikon- och Canonobjektiv som gäller. Ofta slänger man pengarna i sjön då tredjepartsprylar ofta är lika bra. Vilket ni bevisat.

2010-07-27 @ 19:38:14
URL: http://elmertoft-foto.se
Postat av: Sofia

Jag har varit ägare till en Sigma 70 - 200 /2.8 och har nu Nikons egna. Nä, man ser ingen större skillnad på bilderna mellan dessa två, MEN det jag upplever är att AF är snabbare på Nikons i sämre ljusförhållanden och kan därför få fler lyckade bilder än med Sigmas. Sedan så är själva konstruktionen på Nikon mer robust än Sigmas, och också tyngre.



Ofta säger man att resultatet blir detsamma med de flesta gluggarna i de högre prisklasserna mellan orginal och "pirat", och det stämmer säkert. Men det är gluggarnas prestanda som gör skillnaderna. Bryr man sig inte så mycket om prestandan så är såklart "pirat" de givande. Men som för mig tycker det är viktigt med bla snabb AF så lägger jag gärna mer pengar på det.



Sedan så gör det tydligen skillnad vilken kamera man har också. Jag vet inte om det gäller alla objektiv men jag vet att det är skillnad när man använder D700 och Tamrons eller Nikons macroobjektiv.

2010-07-30 @ 14:28:05
URL: http://www.boggas.se
Postat av: Elmertoft

Sofia Jag räknar dig till proffsen och då förstår jag att du ställer högre krav på prylarna. Vad jag syftar på är att det hos oss amatörer man inte ser någon skillnad. Alla som känner dig vet hur otroligt duktig du är. Du skulle kunna fota med en engångskamera och ändå få bättre bilder än jag får.

2010-07-30 @ 18:52:45
URL: http://elmertoft-foto.se
Postat av: Sofia

Du får mig att rodna för dina fina ord. :-)TACK!

2010-07-30 @ 20:24:21
URL: http://www.boggas.se
Postat av: Ingela

Hej Göran,

Jag har en Nikon D40x med Sigma Ex70-200/2,8 samt Sigma EX 18-50/2,8. Jag har problem med att kameran frontfokuserar, så det är väldigt svårt att få skärpan på rätt ställe. Jag kan lämna in allt för kalibrering (skicka rubbet till Göteborg) men undrar om det kanske är bättre att köpa ett nytt hus i stället, känns som att min D40X är i ynkligaste laget. Jag funderar på att köpa en D90 som är relativt prisvärd nu, D300S är för dyr och onödigt bra för mig som amatör. Går det att kalibrera direkt i D90? Vet att man göra någon justering i D300. /Ingela

2010-09-05 @ 13:57:20
Postat av: Göran E

Hej Ingela. Jag vet tyvärr inte om det går att kalibrera D90 på det sätt du beskriver. Ett tips, gå med i Nikonforum.se - ett diskussionsforum för oss Nikonägare. Där finns säkert någon som kan svara på dina frågor.

2010-09-18 @ 08:56:12
URL: http://elmertoft-foto.se
Postat av: michelle

Hej! intressant inlägg. Jag köpte systemkamera för ett tag sedan, innan hade jag en mindre "klump" v märket canon, som jag verkligen hatade hur mkt som helst för dne tog helt värdelösa bilder i sämre ljusförhållanden och blixten va skit till den...drf när jag köpte systemkamera tänkte jag att jag testar nåt annat. Så köpte istället en Sony a500 en kamera jag e så himla nöjd med den ar sjukt bra bilder (enligt mig) köpt sedan till ett objektiv fast ett sigma 70-300mm som jag också är supernöjd med. Och jo jag kan också ibland känna att en del bara köper sakera för namnets skull för att de i sin vldaste fantasi tror att de ska va mkt bättre för de kändare märke. Nu kan jag ju inte ha canon eller nikon objektiv till min sony. Men tror absolut på sigma. och mitt nästa objektiv kommer troligtvis bli ett sigma också :)

2010-11-28 @ 10:36:30
URL: http://michelleelm.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback