Skydda din kamera från skadlig fukt

När du är ute och fotograferar i kylan (under noll grader) är det en del saker du ska bör tänka på när du går in igen med kameran i värmen. En kall kamera har en tendens att imma igen när den flyttas från kylan ute till värmen inomhus. Har man otur kan fukten hamna innanför optiken och även förstöra de elektroniska delarna inne i kameran. Detta kanske inte visar sig första gången men fotar du ofta ute när det är kallt kan kameran skadas till slut.

För att undvika detta kan du ta med en plastpåse när du går ut och fotar. Plastpåsen ska vara så pass stor att både kamera med objektiv ryms. Innan du går in i värmen placerar du kameran med objektivet fastsatt i påsen och knyter ihop den. Fukten från luften samlas nu i påsen istället för inne i kameran. Vänta i minst 20 minuter så kameran hinner bli varm innan du öppnar plastpåsen och plockar ut den. Efter det kommer din kamera att vara varm och torr. En idé kan vara att göra samma sak med er mobiltelefon som även den innehåller ömtåliga komponenter och optik.

Ofta behöver man inte oroa sig för att detta händer om kameran är vädertätad men hur många har sådana? Inte många kan jag lova. Det är framför allt till er med kameror som inte är vädertätade detta tips riktar sig till.

Plastpåsetricket ökar livslängden på kameran eller mobilen avsevärt. Detta blir mitt fototips till dig för denna gång. Jo, en sak till som kan vara bra att känna till. Om du är ute och fotar i regn eller fuktig miljö med en kamera som inte är vädertätad, undvik att byta objektiv eller minneskort när du befinner dig utomhus. Då klarar din kamera av mer regn än du tror.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: fotoJohansson -I en hobbyfotografs objektiv

Så smart!

2010-01-05 @ 00:58:12
URL: http://fotojohansson.blogg.se/
Postat av: steffi

hej! Tack för tipset med fotoböckerna. Tittade i del 2 & 3 på akademibokhandeln härom dagen. Men dom känns så avancerade. (alltså på en sån hög nivå) För jag ville ha en bok, men får kolla igenom del 1 när jag hittar den. :)



2010-01-05 @ 18:52:42
URL: http://lillafiffilina.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej!

Superbra tips med platspåsen, det ska jag absolut ta till mig! Har knappt vågat fota utomhus när de regnar eller är kallt pga. av rädsla för att kameran ska skadas. Men idag blev det lite foton iaf i 16 minus på hunden, och visst immade kameran igen när jag kom inomhus.

2010-01-06 @ 19:40:42
Postat av: zerina

Hej. Jag skulle vilja veta hur man ska ta sig till för att fota tex i badhus där det är fuktigt. Har du tipps hur man håller imman borta från linsen? Har en Nikon D40Xs om jag använder mig av.

Mvh

2010-01-09 @ 17:24:35
URL: http://zerinas.blogg.se/
Postat av: Maja

Tack för tipsen! Jag önskar att det skulle dyka upp ett billigt skydd för kameran när man ska fota i miljöer där det är just fuktigt. För precis som Zerina har jag problem med att linsen blir immig på nolltid, och även om man kan ta bort den är det knappast optimalt.

Tack för en bra blogg!

2010-06-30 @ 15:56:10
URL: http://canvas-foto.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback