Fotar nu med en Nikon D90

Nu har jag sålt min Nikon D60 tillsammans med Nikons gluggar 18-55mm och 55-200mm. Jag hoppas köparen får lika stort nöje med dessa prylar som jag haft. Nikon D60 är en mycket bra kamera och gluggen 55-200mm är otroligt bra med tanke på priset.



Jag lärde mig snabbt använda kamerans funktioner och rätt tidigt kände jag mig begränsad med D60. Nikon D90 har många mer inställningsmöjligheter och dessutom fler knappar på huset. Eftersom jag aldrig fotar i autoläget och alltid ställer in vitbalans och ISO, för att nämna några inställningar, har jag stor nytta av dessa knappar. Möjligheten att finjustera vitbalansen är också en funktion jag uppskattar. D90 har 11 autofokuspunkter mot D60:s 3. Det gör stor skillnad när man t.ex fotar snabba motiv (i mitt fall hundar på agilitybanan). D90 har också mycket bättre brusegenskapar om man jämför med D60.

Mitt nästa stora inköp blir en glugg från antingen Sigma eller Tamron och modellen 70-200/2.8. Självklart hade jag hellre köpt Nikons men den kostar över 20 000 kr. Jag köper hellre en Nikon D700 för de pengarna.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Vad det inte du skrev att man hellre ska satsa på bra gluggar än bra kameror? ;-) Jag kan säga dig att jag hade lagt pengarna på en grym glugg än på en grym kamera faktiskt. Gluggen kommer hålla många år längre än kameran, eftersom det ständigt kommer nya kameror. Men gluggarna brukar bestå.



Jag har haft Sigmas 70-200/2.8. Den var bra, riktigt bra till en början. men har man provat Nikons 70-200 så vill man inte ha ngt annat.

2009-12-08 @ 21:49:51
URL: http://www.boggas.se
Postat av: Elmertoft

Ju mer insatt jag blivit i fotografering har jag insett att jag behöver en kamera med hyfsade brusegenskaper. I det fallet är D60 grymt mycket sämre än D90 som till och med har bättre brusegenskaper än D300. Jag är på g att köpa en D700 nu så jag uppgraderar jävligt snabbt.

2009-12-08 @ 23:24:09
URL: http://www.agilityforum.se/blogg
Postat av: FotoJohansson -I en hobbyfotografs objektiv

Vill ha en ny kamera <3 :D

2009-12-09 @ 20:52:18
URL: http://fotojohansson.blogg.se/
Postat av: FotoJohansson -I en hobbyfotografs objektiv

Ahaa :)



Ja, jag vill ju uppdatera till D300/700 direkt. Vill ha nått att växa i, det gör man fan inte i D60, det är totalstopp nu ^^.



Tack! :)

2009-12-10 @ 10:29:59
URL: http://fotojohansson.blogg.se/
Postat av: Elmertoft

Foto Johansson D60 är en "instegskamera" en modell som är bra att börja med men när man sedan lär sig mer vill man kunna göra fler inställningar än D60 erbjuder.

2010-07-25 @ 19:39:36
URL: http://elmertoft-foto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback